جشنواره فیلم کوتاه تهران در ایران‌مال؛ آغاز پرشور، تجربه‌ای تازه برای سینمای کوتاه ایران
جشنواره فیلم کوتاه تهران در ایران‌مال؛ آغاز پرشور، تجربه‌ای تازه برای سینمای کوتاه ایران

ایرانیان تحلیل- چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور پررنگ فیلم‌سازان و علاقه‌مندان در پردیس سینمایی ایران‌مال آغاز شد. روز نخست، شور و هیجان خاصی در سالن‌ها جریان داشت. این جشنواره پس از چهار سال، بار دیگر به ایران‌مال بازگشت؛ مکانی که در سال ۱۴۰۰ با حواشی فراوان همراه بود. فضای گسترده ایران‌مال، ازدحام معمول […]

ایرانیان تحلیل- چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور پررنگ فیلم‌سازان و علاقه‌مندان در پردیس سینمایی ایران‌مال آغاز شد. روز نخست، شور و هیجان خاصی در سالن‌ها جریان داشت.

این جشنواره پس از چهار سال، بار دیگر به ایران‌مال بازگشت؛ مکانی که در سال ۱۴۰۰ با حواشی فراوان همراه بود. فضای گسترده ایران‌مال، ازدحام معمول جشنواره‌ها را کاهش داده و نظم بهتری ایجاد کرده است.

نخستین تجربه بهروز شعیبی در مقام دبیر جشنواره

بهروز شعیبی، دبیر جدید جشنواره، در نشست آغازین با یاد شهدای جنگ ۱۲روزه، از حذف مراسم افتتاحیه رسمی و تمرکز بر اختتامیه خبر داد.

او یاد زنده‌یاد ناصر تقوایی را گرامی داشت و از نقش او در تاریخ سینمای ایران سخن گفت. شعیبی همچنین اعلام کرد که بزرگداشت امسال به «آقای رصافی»، از معلمان باسابقه انجمن سینمای جوانان، اختصاص دارد.

روایت در سینما از نگاه فرهاد توحیدی

به گزارش ایرانیان تحلیل،در نخستین نشست تخصصی، فرهاد توحیدی، فیلم‌نامه‌نویس برجسته، از نقش «روایت» در سینما گفت. او تأکید کرد که انسان از تولد تا مرگ در دل روایت زندگی می‌کند.

توحیدی سه گونه اصلی روایت را برشمرد: اسطوره‌ای، حماسی و دراماتیک. به گفته او، روایت دراماتیک فراتر از بازگویی صرف است و در کنش شخصیت‌ها معنا می‌یابد.

نمایش بیش از ۶۰ فیلم در روز نخست

در نخستین روز جشنواره، بیش از ۳۰ فیلم کوتاه داستانی، ۱۰ فیلم مستند و ۲۰ اثر بین‌المللی به نمایش درآمد.
آثاری مانند «خداحافظ آشغال»، «متولد تهران» و «هبوط» از جمله فیلم‌هایی بودند که با استقبال تماشاگران روبه‌رو شدند.

رأی تماشاگران و تعامل مردمی

سیستم رأی‌گیری تماشاگران، از بخش‌های جذاب جشنواره امسال است. شرکت‌کنندگان می‌توانند نظر خود را از «اصلاً نپسندیدم» تا «خیلی پسندیدم» ثبت کنند.

تحلیل‌گری در مدیای نوین

در بخش «استعدادهای نو»، تی‌یام یابنده درباره ضرورت شناخت رسانه‌های جدید سخن گفت.
او ژانر وحشت را سیاسی‌ترین گونه سینما دانست و زامبی‌ها را استعاره‌ای از مصرف‌گرایی مدرن توصیف کرد.

افزایش ظرفیت و سانس‌های فوق‌العاده

به‌دلیل استقبال گسترده مخاطبان، دو سانس فوق‌العاده در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰ برگزار شد. حتی بدون بلیت نیز امکان حضور برای دارندگان کارت جشنواره فراهم شد.

بازدید رسمی و حضور نمایندگان دولت

در روز نخست، نرجس ابوالقاسمی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان ریاست‌جمهوری، از دو نمایشگاه عکس هم‌زمان با جشنواره بازدید کرد.
اکران فیلم‌ها از ساعت ۱۳ تا ۲۲ در پردیس سینمایی ایران‌مال ادامه دارد.

پایان خبر/ایرانیان تحلیل

  • نویسنده : ایرانیان تحلیل