اجرای اصلاح قیمت بنزین از ۲۲ آذر؛ حذف سهمیه دولتی‌ها و بنزین ۵ هزار تومانی
اجرای اصلاح قیمت بنزین از ۲۲ آذر؛ حذف سهمیه دولتی‌ها و بنزین ۵ هزار تومانی
ایرانیان تحلیل _ سخنگوی دولت اعلام کرد از بامداد شنبه ۲۲ آذر، قیمت بنزین آزاد جایگاه‌ها به پنج هزار تومان می‌رسد و سهمیه خودروهای دولتی، وارداتی و مناطق آزاد حذف می‌شود. این تصمیم چه اثری بر معیشت خانوارها و الگوی مصرف سوخت دارد؟ و آیا بسته‌های حمایتی و توسعه سوخت پاک می‌تواند فشار افزایش قیمت را جبران کند؟

جزئیات تصمیم دولت برای اصلاح قیمت بنزین

فاطمه مهاجرانی از اجرای مصوبه اصلاح قیمت بنزین خبر داد.

او گفت از شنبه قیمت بنزین کارت جایگاه پنج هزار تومان می‌شود.

وضعیت سهمیه خودروهای شخصی

مهاجرانی گفت ۸۰ درصد مردم با سهمیه کنونی نیاز خود را تأمین می‌کنند.

او یادآور شد ۶۰ لیتر با ۱۵۰۰ و ۱۰۰ لیتر با سه هزار تومان عرضه می‌شود.


حذف سهمیه بنزین خودروهای دولتی، وارداتی و مناطق آزاد

سخنگوی دولت گفت سهمیه خودروهای پلاک دولتی حذف می‌شود.

او افزود آمبولانس‌ها از این تصمیم مستثنا هستند.

مهاجرانی گفت سهمیه خودروهای وارداتی نیز حذف خواهد شد.

خودروهای پلاک منطقه آزاد هم دیگر سهمیه افزودنی نمی‌گیرند.

اجرای قیمت جدید بنزین آزاد

او تاکید کرد از شنبه قیمت بنزین آزاد پنج هزار تومان محاسبه می‌شود.

این نرخ روی کارت جایگاه‌ها اعمال خواهد شد.


وعده هدایت منابع طرح به خانوارهای کم‌درآمد

مهاجرانی گفت مصوبه برای وانت‌بارها و موتورسیکلت‌ها نیز احکامی دارد.

او تاکید کرد منابع طرح به‌طور کامل به خانوارهای کم‌درآمد می‌رسد.


استدلال دولت: آلودگی هوا و جهش واردات بنزین

سخنگوی دولت گفت ۶۰ درصد آلودگی هوا از منابع متحرک ایجاد می‌شود.

او افزود مشکلات آلودگی مدت‌هاست جدی شده است.

مهاجرانی گفت واردات بنزین به رقم نگران‌کننده‌ای رسیده است.

او یادآور شد ایران در سال ۹۸ شش میلیارد دلار فرآورده صادر می‌کرد.

اکنون، به گفته او، بیش از چهار میلیارد دلار بنزین وارد می‌شود.

او این روند را غیرقابل‌قبول برای اقتصاد کشور دانست.


بسته سیاستی دولت برای مدیریت مصرف و سبد سوخت

مهاجرانی گفت دولت مدیریت مصرف سوخت را در دستور کار قرار داده است.

او این سیاست را در راستای عدالت، محیط‌زیست و منابع ملی دانست.

محورهای اصلی سیاست سوختی دولت

او از متنوع‌سازی سبد سوخت و توسعه سوخت‌های پاک سخن گفت.

مهاجرانی به دوگانه‌سوز کردن خودروها و حمایت تعرفه‌ای از خودروهای کم‌مصرف اشاره کرد.

او افزود ارتقای کیفیت بنزین و توسعه حمل‌ونقل عمومی نیز دنبال می‌شود.

هدف، کاهش مصرف بنزین و مهار واردات عنوان شد.


توسعه سی‌ان‌جی و ایستگاه‌های جدید سوخت

سخنگوی دولت گفت ظرفیت استفاده از سی‌ان‌جی به ۳۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

او از سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در این حوزه خبر داد.

مهاجرانی همچنین به توسعه ایستگاه‌ها اشاره کرد.

او گفت ایجاد ایستگاه‌های ال‌پی‌جی در شعاع صد کیلومتری پالایشگاه‌ها در دستور کار است.


حمایت از خودروهای برقی، هیبریدی و نوسازی ناوگان

مهاجرانی گفت دولت از واردات خودروهای برقی و هیبریدی حمایت می‌کند.

او تعرفه خودروهای برقی را چهار درصد اعلام کرد.

به گفته او تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۵ درصد تعیین شده است.

او افزود رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای به خودروسازان داده است.

سخنگوی دولت از تسریع اسقاط ناوگان فرسوده خبر داد.

او گفت توسعه حمل‌ونقل عمومی و ارتقای بنزین به یورو۵ دنبال می‌شود.


سامانه خوداظهاری برای دارندگان چند خودرو

مهاجرانی گفت سامانه‌ای برای دارندگان چند خودرو فعال می‌شود.

این سامانه زیر نظر شرکت پالایش و پخش راه‌اندازی خواهد شد.

او توضیح داد افراد باید مشخص کنند کدام خودرو سهمیه یارانه‌ای بگیرد.

بعد از اجرا هر کد ملی فقط برای یک خودرو سهمیه یارانه‌ای دارد.


وضعیت موتورسیکلت‌ها و سهمیه سوخت آن‌ها

سخنگوی دولت گفت سهمیه موتورسیکلت‌ها به معیشت مردم گره خورده است.

او از طراحی بسته حمایتی برای این گروه خبر داد.

مهاجرانی گفت موتورسیکلت‌های بدون کارت می‌توانند. برای دریافت کارت اقدام کنند.

او افزود سهمیه این موتورها از زمان اقدام ذخیره خواهد شد.

حمایت از موتورسواران پلتفرمی

او گفت موتورسواران ثبت‌نام‌شده. در سکوها مابه‌التفاوت می‌گیرند.

این پرداخت بر اساس پیمایش هر موتورسیکلت محاسبه می‌شود.


تسهیلات برای نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده

مهاجرانی گفت برای موتورسیکلت‌های فرسوده تسهیلات نوسازی در نظر گرفته شده است.

او افزود این موتورها امکان دریافت کارت سوخت ندارند.

سخنگوی دولت تاکید کرد. هدف کاهش فشار بر اقشار کم‌درآمد است.

او گفت اجرای مصوبه نباید آسیب جدی به این گروه وارد کند.


جمع‌بندی

تصمیم دولت برای اصلاح قیمت بنزین، حذف سهمیه برخی خودروها و افزایش قیمت بنزین آزاد، بخشی از بسته گسترده‌تری برای مدیریت مصرف سوخت، کاهش آلودگی و مهار واردات بنزین است. اما موفقیت این سیاست تا حد زیادی به اجرای دقیق حمایت‌ها از اقشار کم‌درآمد، توسعه واقعی سوخت‌های پاک و بهبود حمل‌ونقل عمومی بستگی خواهد داشت.

  • نویسنده : ایرانیان تحلیل
  • منبع خبر : خانه ملت