نخستین بانوی ایرانی؛ ارکستر سمفونیک تهران را رهبری می کند - ایرانیان تحلیل | ایرانیان تحلیل
نخستین بانوی ایرانی؛ ارکستر سمفونیک تهران را رهبری می کند

ایرانیان تحلیل- ارکستر سمفونیک تهران با اجرای کنسرت «دیار سیمرغ» برای نخستین‌بار در تاریخ خود، به رهبری یک زن ایرانی به روی صحنه می‌رود.

این اجرا به رهبری پانیذ فریوسفی و تکنوازی ویولن پدرام فریوسفی در روزهای ۲۱ و ۲۲ آبان در تالار وحدت برگزار می‌شود.
این برنامه، دومین کنسرت پاییزی ارکستر سمفونیک تهران و تلفیقی از آثار آهنگسازان زن ایرانی و نام‌های بزرگ موسیقی کلاسیک جهان است.

ایرانیان تحلیل

 رهبری زنانه بر سکوی موسیقی ایران

به گزارش ایرانیان تحلیل به نقل از ایرنا، پانیذ فریوسفی، نوازنده و رهبر ارکستر، برای نخستین‌بار در تاریخ ارکستر سمفونیک تهران، چوب رهبری این مجموعه را در دست می‌گیرد.
پیش از او، نزهت امیری در سال ۱۳۹۷ به‌عنوان نخستین رهبر زن میهمان ارکستر ملی ایران شناخته شد.
فریوسفی متولد ۱۳۶۲ و از چهره‌های تحصیل‌کرده در کنسرواتوار کمیتاس ارمنستان است و سابقه همکاری با لوریس چکناواریان و ارکستر فیلارمونیک تهران را دارد.

او در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرده است که «هنر، جنسیت نمی‌شناسد»، هرچند نبود آموزش رسمی برای زنان در رشته رهبری، یکی از موانع جدی در ایران است.

 

ترکیب خلاقیت زنانه و میراث جهانی

در «دیار سیمرغ»، آثار آفتاب درویشی و گلفام خیام — دو آهنگساز زن ایرانی — در کنار قطعاتی از شوبرت، سیبلیوس و خاچاطوریان اجرا می‌شود.
فریوسفی هدف از این اجرا را معرفی نگاه نوین زنان آهنگساز ایرانی و ایجاد پلی میان موسیقی معاصر و میراث جهانی عنوان کرده است.

به گفته او، قطعه «دیار» اثر آفتاب درویشی برای تکنوازی ویولن و ارکستر کامل نوشته شده و دارای حال‌وهوایی احساسی و روایی است.
دو موومان «سیمرغ» و «زمزمه» از مجموعه «هفت شهر عشق عطار» نیز با نگاهی به مفهوم سیمرغ در ادبیات ایرانی اجرا می‌شود.

ایرانیان تحلیل

جایگاه تازه زنان در موسیقی ارکسترال ایران

نصیر حیدریان، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، حضور فریوسفی را «نشانه آغاز دوره‌ای تازه در موسیقی ایران» دانست.
او گفت: «در ارکستر سمفونیک تهران، بیش از نیمی از نوازندگان زن هستند و استعدادهای درخشانی میان آنان وجود دارد.»

حیدریان افزود: «در جهان، حضور رهبران زن در ارکسترهای بزرگ هنوز نادر است اما در ایران زنان با پشتکار، مسیر خود را گشوده‌اند.»
او تأکید کرد که هنر، به‌ویژه موسیقی، نیازمند نگاهی لطیف‌تر و انسانی‌تر است؛ نگاهی که زنان بهتر از هرکس آن را درک می‌کنند.

 سیمرغ، نماد خودآگاهی و آفرینش ایرانی

فریوسفی درباره نام کنسرت گفت: «سیمرغ نماد درونی انسان‌هاست؛ جایی که هر فرد خودِ سیمرغ را در درونش می‌یابد.»
به گفته او، دیار سیمرغ دعوتی است به شناخت خود و ساختن جهانی انسانی‌تر از رهگذر هنر.

کنسرت «دیار سیمرغ» را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ارکسترال ایران دانست؛ جایی که زنان نه‌تنها در جایگاه نوازنده، بلکه بر سکوی رهبری ایستاده‌اند./ایرانیان تحلیل

 

تاریخ انتشار :

19 آبان 1404 - 17:10

بازدید :

1440 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

گزارشگر :

ایرنا

تعداد دیدگاه :

بدون دیدگاه

لینک کوتاه :

https://iraniantahlil.ir/?p=2448

به اشتراک بگذارید :