کشتی گازبر فالکون در خلیج عدن شعله‌ور شد
کشتی گازبر فالکون در خلیج عدن شعله‌ور شد

ایرانیان تحلیل -در پی وقوع آتش‌سوزی در کشتی گازبر «فالکون» با پرچم کامرون در خلیج عدن، روایت‌های متضاد از حمله موشکی یا حادثه فنی منتشر شده است. این کشتی حامل محموله گاز مایع ایران بود و در مسیر دریای عرب گرفتار آتش شد. .مأموریت دریایی اتحادیه اروپا احتمال بروز سانحه را مطرح کرده اما منابع […]

ایرانیان تحلیل -در پی وقوع آتش‌سوزی در کشتی گازبر «فالکون» با پرچم کامرون در خلیج عدن، روایت‌های متضاد از حمله موشکی یا حادثه فنی منتشر شده است. این کشتی حامل محموله گاز مایع ایران بود و در مسیر دریای عرب گرفتار آتش شد. .مأموریت دریایی اتحادیه اروپا احتمال بروز سانحه را مطرح کرده اما منابع نظامی بریتانیا از اصابت یک پرتابه خبر می‌دهند.

خلاصه واقعه

  • زمان: شنبه ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵.
  • موقعیت: حدود ۶۰ مایل دریایی جنوب احور یمن در خلیج عدن.
  • کشتی: LPG تانکر «Falcon» با پرچم کامرون، IMO: 9014432.
  • مسیر و محموله: گزارش‌ها از بارگیری LPG ایرانی در عسلویه و حرکت به دریای عرب.
  • وضعیت: آتش مهار نشده، کشتی بی‌هدایت؛ گزارش مفقودی دو ملوان هندی.

روایت‌های رسمی و فنی

  • هشدار نظامی بریتانیا اعلام کرد کشتی پس از برخورد یک پرتابه دچار آتش‌سوزی شد.
  • مأموریت دریایی اتحادیه اروپا (ASPides) در اطلاعیه اولیه احتمال حادثه را مطرح کرد و میزان حریق را حدود ۱۵ درصد اعلام نمود.
  • منابع تخصصی کشتیرانی گزارش کردند کشتی پیام اضطراری آتش و انفجار مخابره کرده است.
  • گزارش‌های اولیه درباره منشأ آتش‌سوزی متعارض است و راستی‌آزمایی ادامه دارد.

تلفات و عملیات نجات

  • طبق TradeWinds، دو ملوان هندی مفقود هستند و عملیات جست‌وجو و نجات در جریان است.
  • بخشی از خدمه کشتی تخلیه شده‌اند؛ ارزیابی خسارت کامل هنوز منتشر نشده است.

مالکیت و ارتباط با ایران

  • منابع تخصصی مانند gCaptain و Maritime Executive از محموله LPG ایرانی خبر دادند.
  • در اسناد عمومی، کشتی با پرچم کامرون ثبت شده و ارتباط مالکیتی رسمی با نهادهای ایرانی تأیید نشده است.
  • منشأ و مقصد نهایی محموله نیازمند بررسی تکمیلی مانیفست و داده‌های AIS است.

پیامدهای امنیتی و بیمه‌ای

  • ریسک عبور در کریدور باب‌المندب–خلیج عدن افزایش یافته است.
  • شرکت‌های بیمه احتمالاً نرخ خطر جنگ و کشتیرانی را بازبینی می‌کنند.
  • کشتی‌های حامل فرآورده‌های گازی آسیب‌پذیری حرارتی و انفجاری بالاتری دارند.
  • پایان خبر/ایرانیان تحلیل
  • نویسنده : ایرانیان تحلیل