به گزارش ایرانیان تحلیل، انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید افزایش نرخ ارز، هزینههای عملیاتی ایرلاینها را بالا برده است. مقصود اسعدی سامانی اعلام کرد سقف نرخ پروازهای طولانی در کلاس اکونومی شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. کارشناسان ایرانیان تحلیل میگویند بلیت ها با نرخ پایینتر فروخته میشوند. و این موضوع نشان میدهد بازار توان پذیرش جهش شدید قیمتها را ندارد.
● چرا ایرلاینها خواستار اصلاح نرخ شدند؟
سامانی گفت شورای عالی هواپیمایی نرخ هر ساعت صندلی را چهل و هشت دلار تعیین کرده است. او توضیح داد شرکتها در بسیاری از روزها از این عدد پایینتر میفروشند. او تاکید کرد. تغییر نرخ ارز از هفتاد هزار تومان به صد و پنج هزار تومان، ساختار هزینه را دگرگون کرده است. کارشناسان ایرانیان تحلیل میگویند. سهم بالای هزینه ارزی، صنعت هوانوردی را نسبت به نوسان دلار حساس میکند.
● فشار هزینه و کاهش قدرت خرید مسافران
سامانی گفت هفتاد درصد هزینه ایرلاینها ارزی است. و هر افزایش در نرخ ارز، قیمت نهایی بلیت را بالا میبرد. او تاکید کرد شرکتها میانگین افزایش قیمت را بیست و چهار درصد نگه داشتهاند. تا فشار کمتری به مسافران وارد شود. او گفت افزایش بیش از بیست و چهار برابری نرخ سوخت و فعال شدن. مکانیسم ماشه، ریسک تامین قطعات را بالا برده است. کارشناسان ایرانیان تحلیل میگویند. این شرایط احتمال اصلاح دوباره نرخها را تقویت میکند.
● سقف نرخ تعیین شد اما بازار پایینتر میفروشد
سامانی گفت اصلاح قیمت برای ایرلاینها ضروری است، اما بازار هنوز به سقف رسمی نمیرسد. او تاکید کرد. سقف بلیت بیزنس حداکثر هفتاد و پنج درصد بیش از نرخ اکونومی است. او گفت گزارشهای قیمتگذاری از شهریور برای نهادهای نظارتی ارسال شده است. کارشناسان ایرانیان تحلیل میگویند. اختلاف میان قیمت بازار و سقف مصوب، از کاهش توان خرید و رقابت شدید ایرلاینها خبر میدهد.
- نویسنده : ایرانیان تحلیل
- منبع خبر : ایرنا


















































