ورود نخستین قطار روسی به بندر خشک آپرین؛ آغاز مسیر منظم شمال_جنوب
ورود نخستین قطار روسی به بندر خشک آپرین؛ آغاز مسیر منظم شمال_جنوب

ایرانیان تحلیل -نخستین قطار برنامه‌ریزی‌شده روسیه با ۶۲ کانتینر از طریق ترکمنستان و قزاقستان وارد بندر خشک آپرین شد؛ مسیر جدید، هزینه حمل‌ونقل را نصف کرده است. مسیر ۱۲ روزه تا قلب لجستیک ایران امروز، شنبه ۱۷ آبان، نخستین قطار باری برنامه‌ریزی‌شده از روسیه وارد بندر خشک آپرین شد؛ گامی مهم در تقویت روابط تجاری […]

ایرانیان تحلیل -نخستین قطار برنامه‌ریزی‌شده روسیه با ۶۲ کانتینر از طریق ترکمنستان و قزاقستان وارد بندر خشک آپرین شد؛ مسیر جدید، هزینه حمل‌ونقل را نصف کرده است.

مسیر ۱۲ روزه تا قلب لجستیک ایران

امروز، شنبه ۱۷ آبان، نخستین قطار باری برنامه‌ریزی‌شده از روسیه وارد بندر خشک آپرین شد؛ گامی مهم در تقویت روابط تجاری ایران و روسیه.

این قطار با ۶۲ کانتینر کاغذ و مشتقات آن، از ۹۰۰ کیلومتری شمال مسکو حرکت کرد و پس از عبور از روسیه، قزاقستان و ترکمنستان، از مرز «اینچه‌برون» وارد ایران شد.

سفر این خط ریلی در ۱۲ روز انجام شد و مقصد نهایی محموله‌ها ایران و عراق است.

میان‌تیتر: هم‌افزایی لجستیکی سه کشور

تشکیل چنین قطاری مستلزم هماهنگی میان راه‌آهن کشورها، گمرکات و صاحبان کالا بود.

این رویداد، بخشی از پروژه بزرگ کریدور شمال–جنوب است که هدف آن کاهش زمان و هزینه تجارت با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی است.

هزینه حمل‌ونقل در این مسیر نسبت به مسیرهای دریایی تقریباً نصف شده است.

میان‌تیتر: ایران در مسیر تبدیل‌شدن به قطب ترانزیت

مرتضی جعفری، معاون بازرگانی راه‌آهن ایران، گفت از خرداد تاکنون ۳۰ قطار وارد بندر ریلی آپرین شده‌اند.

به گفته او، در حال مذاکره برای توسعه خطوط و ارسال بخشی از کالاها با کامیون به کشورهایی هستیم که دسترسی ریلی ندارند.

جعفری تأکید کرد هدف نهایی، تبدیل ایران به مرکز صادرات، واردات و ترانزیت در منطقه است.

میان‌تیتر: کاهش هزینه و زمان با همکاری منطقه‌ای

اولگ پولی‌یِف، مدیرعامل لجستیک راه‌آهن روسیه، در مراسم امروز گفت. توسعه مسیرهای ریلی علاوه بر اقتصاد، نیازمند ثبات سیاسی است.

او یادآور شد نخستین قطار مسکو–بندرعباس در سال ۲۰۰۲ با زمان طولانی و هزینه بالا حرکت کرد، اما امروز زمان سفر به ۱۵ روز و هزینه‌ها به نصف رسیده است.

پولی‌یِف افزود ترمینال لجستیک آپرین نقطه تلاقی چند کریدور جهانی است. و در آینده به محور تجارت آسیایی تبدیل خواهد شد.

خبرنگار:ایرانیان تحلیل

 

  • نویسنده : ایرانیان تحلیل
  • منبع خبر : ایرنا