ایرانیان تحلیل -در پی اعلام خبر فوت یک دانشآموز در شیراز، فضای عمومی شهر و شبکههای اجتماعی با پرسشهایی جدی در مورد نقش مدرسه، نظام مشاوره و روند اطلاعرسانی مواجه شد. در حالی که آموزش و پرورش ناحیه یک هرگونه تنبیه بدنی را بهطور کامل رد میکند، پرونده در مرحله بررسی قضایی قرار دارد و […]
ایرانیان تحلیل -در پی اعلام خبر فوت یک دانشآموز در شیراز، فضای عمومی شهر و شبکههای اجتماعی با پرسشهایی جدی در مورد نقش مدرسه، نظام مشاوره و روند اطلاعرسانی مواجه شد. در حالی که آموزش و پرورش ناحیه یک هرگونه تنبیه بدنی را بهطور کامل رد میکند، پرونده در مرحله بررسی قضایی قرار دارد و شورای تأمین استان فارس اعلام کرده حادثه در مدرسه رخ نداده است.
مدیر آموزشوپرورش ناحیه یک شیراز اعلام کرد:
هیچ نشانهای از تنبیه بدنی وجود ندارد. پرونده در حال بررسی قضایی است و منتظر نتیجه نهایی هستیم.
به گفتهی شورای تأمین، قبل از این اتفاق میان دانشآموز و مدرسه مسئلهای تربیتی پیش آمده و مدیران طبق روال معمول از والدین برای مشاوره کمک گرفتهاند. حادثه در مدرسه رخ نداده و مدارک تصویری نیز این موضوع را تأیید میکند.
افکار عمومی و نیاز به شفافیت
براساس گزارش ایرانیان تحلیل،در شبکههای اجتماعی، کاربران از خبر فوت دانشآموز شوکه شدند. مردم نیاز دارند بدانند آیا نظام آموزشی سازوکاری برای شناسایی بحرانهای روحی دانشآموزان دارد یا نه. افکار عمومی روی یک نکته متمرکز است: فاصله زمانی میان گفتوگوی مدرسه و والدین، تا لحظه وقوع حادثه در خانه، باید شفاف شود.
تحلیل اصلی
این رویداد، فراتر از یک پرونده قضایی، زنگ خطری برای نظام تربیتی کشور است. مدارس باید فقط محل آموزش نباشند؛ آنها باید اولین حلقه در زنجیرهی هشدار روانی و اجتماعی دانشآموزان باشند. اگر این زنجیره عمل نکند، حتی بدون وجود «تنبیه»، آسیب اتفاق میافتد.
✍️ایرانیان تحلیل نشان میدهد باید سه محور اصلاح شود:۱. آموزش معلمان در تشخیص علائم روانشناختی دانشآموزان.
۲. ایجاد سامانه ارتباط فوری میان مدرسه، والدین و مشاوران.۳. شفافیت در اطلاعرسانی رسمی هنگام بروز حوادث دانشآموزی.
پروندهی فوت دانشآموز شیرازی هنوز بسته نشده، اما یک چیز روشن است:اعتماد عمومی تنها با اطلاعرسانی شفاف، سریع و بیپیرایه بازسازی میشود.
شفافیت، بهترین ابزار پیشگیری از بحرانهای بعدی است.
پایان خبر/ایرانیان تحلیل
- نویسنده : ایرانیان تحلیل


















































