آیا نرخ سوم بنزین در راه است؟
آیا نرخ سوم بنزین در راه است؟

ایرانیان تحلیل -افزایش بی‌رویه مصرف واردات گسترده و کسری بودجه سنگین دولت دوباره بحث اصلاح قیمت بنزین را به رسانه‌ها بازگردانده است. در میزگرد تلویزیونی همشهری دو دیدگاه متفاوت درباره راهکار کنترل مصرف بنزین مطرح شد.  سه نرخ بنزین و برنامه مرحله‌ای دولت براساس اطلاعات دریافتی از ایرانیان تحلیل به گزارش  رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی […]

ایرانیان تحلیل -افزایش بی‌رویه مصرف واردات گسترده و کسری بودجه سنگین دولت دوباره بحث اصلاح قیمت بنزین را به رسانه‌ها بازگردانده است.

در میزگرد تلویزیونی همشهری دو دیدگاه متفاوت درباره راهکار کنترل مصرف بنزین مطرح شد.


 سه نرخ بنزین و برنامه مرحله‌ای دولت

براساس اطلاعات دریافتی از ایرانیان تحلیل به گزارش  رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس، گفته دولت فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت در بودجه ۱۴۰۴ ندارد.

اما از سال ۱۴۰۵ احتمال معرفی نرخ سوم بنزین وجود دارد.

طبق برنامه پیشنهادی دولت، نرخ جدید حدود ۷۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، اما هنوز قطعی نیست.

سپهوند افزود: ایران سالانه ۱۶۳ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند که ۱۰۰ میلیارد دلار آن پنهان است.

او تأکید کرد ادامه عرضه بنزین ارزان، بدهی دولت به نهادهای انرژی را افزایش می‌دهد.

به گفته او، طرح سه‌مرحله‌ای دولت شامل تعیین بازه مصرف برای برق، گاز و بنزین است تا پرمصرف‌ها بهای واقعی را بپردازند.

وی همچنین بر واردات خودروهای کم‌مصرف، مقابله با قاچاق سوخت و استفاده گسترده‌تر از ال‌پی‌جی به‌عنوان سوخت پاک تأکید کرد.


دیدگاه مخالف درباره اصلاح قیمتی

در مقابل، حامد صاحب‌هنر، کارشناس انرژی، افزایش قیمت بنزین را تصمیمی پرهزینه و شکننده دانست.

او گفت افزایش قیمت موجب تورم، نوسان ارزی و بی‌اعتمادی عمومی می‌شود.

صاحب‌هنر افزود: ما سالانه حدود ۲۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق داریم و نزدیک ۲۰ درصد تولید انرژی در فرایند انتقال تلف می‌شود.

به باور او، دولت به‌جای اصلاح قیمتی باید به سمت افزایش بهره‌وری، توسعه حمل‌ونقل عمومی و گسترش سی‌ان‌جی حرکت کند.

او تأکید کرد در دولت‌های پیشین، توسعه سی‌ان‌جی و پرداخت یارانه نقدی توانست مصرف را کنترل کند بدون افزایش نرخ‌ها.


تحلیل : ایرانیان تحلیل

گزارش همشهری یادآور چالشی قدیمی در اقتصاد ایران است؛ دوگانه بحران انرژی و تابوی قیمت بنزین.

هر دو دیدگاه بر ناکارآمدی وضع فعلی اتفاق‌نظر دارند، اما راه‌حل‌ها متفاوت است.

در حالی‌که مجلس از «نرخ سوم» برای مهار مصرف سخن می‌گوید، کارشناسان هشدار می‌دهند افزایش ناگهانی قیمت، اعتماد عمومی را تخریب می‌کند.

تا زمان اصلاح ساختار رفاهی و حمل‌ونقل، به‌نظر می‌رسد گرانی بنزین هنوز تصمیمی سیاسی و نه اقتصادی است.

پایان خبر/ایرانیان تحلیل

  • نویسنده : ایرانیان تحلیل
  • منبع خبر : همشهری