آغاز رقابت جهانی برای سوختی که از «هوا و آب» ساخته می‌شود
آغاز رقابت جهانی برای سوختی که از «هوا و آب» ساخته می‌شود

ایرانیان تحلیل-پژوهشگران موفق شده‌اند سوختی مصنوعی از ترکیب دی‌اکسیدکربن هوا و هیدروژن آب تولید کنند. این دستاورد می‌تواند مسیر صنایع هواپیمایی و کشتیرانی را تغییر دهد. این فناوری پاسخی به چالش‌های بخش‌هایی است که امکان گذار سریع به حمل‌ونقل برقی را ندارند. به گزارش گروه علمی ایرنا، وبگاه «تک‌اکسپلور» این پیشرفت را نقطه عطفی در […]

ایرانیان تحلیل-پژوهشگران موفق شده‌اند سوختی مصنوعی از ترکیب دی‌اکسیدکربن هوا و هیدروژن آب تولید کنند. این دستاورد می‌تواند مسیر صنایع هواپیمایی و کشتیرانی را تغییر دهد. این فناوری پاسخی به چالش‌های بخش‌هایی است که امکان گذار سریع به حمل‌ونقل برقی را ندارند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، وبگاه «تک‌اکسپلور» این پیشرفت را نقطه عطفی در آینده سوخت‌های پاک توصیف کرده است. انرژی بادی و خورشیدی ارزان، زمینه تولید مقرون‌به‌صرفه این سوخت‌ها را فراهم کرده است.


سوخت‌های ای؛ امید صنایع سنگین در دوران گذار انرژی

سوخت‌های ای در خانواده سوخت‌های مصنوعی قرار می‌گیرند. این سوخت‌ها از نظر ماهیت شیمیایی مشابه سوخت‌های پرانرژی فعلی هستند. تفاوت اصلی، منبع کربن است که از جو زمین استخراج می‌شود. کارشناسان این ویژگی را یک «چرخه کربن نزدیک به صفر» می‌دانند.

به گزارش ایرانیان تحلیل یک کارشناس انرژی به رسانه‌ها گفت سوخت‌های ای می‌توانند «پل بین سوخت‌های فسیلی و آینده کم‌کربن» باشند. تحلیلگران نیز معتقدند صنایع هوایی و دریایی بدون این فناوری در مسیر کاهش انتشار دچار عقب‌ماندگی خواهند شد.


نمونه‌های جهانی و مسیر تجاری‌سازی

طرح «هاریو اُنی» در جنوب شیلی نمونه‌ای از اجرای صنعتی این فناوری است. این طرح با حمایت شرکت‌های بزرگ جهان پیش می‌رود. پروژه‌های مشابهی در ایسلند، شمال آفریقا و شبه‌جزیره عربستان در حال توسعه‌اند. افزایش تولید جهانی می‌تواند قیمت را در سال‌های آینده کاهش دهد.

در کنار این طرح‌ها، سوخت‌های بیوشیمیایی و ترموشیمیایی نیز همچنان بخش مهمی از زنجیره سوخت‌های پاک هستند. با این حال، سوخت‌های ای به دلیل وابستگی کمتر به منابع زیستی توجه بیشتری جلب کرده‌اند.


چالش‌های شدید انرژی و آینده مبهم

فرایند تولید این سوخت‌ها بسیار انرژی‌بر است. جذب دی‌اکسیدکربن، تولید هیدروژن و تبدیل نهایی، نیازمند زیرساخت گسترده و برق ارزان هستند. با وجود این چالش‌ها، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند سهم این سوخت‌ها از سوخت جت جهانی تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰ درصد برسد.

کارشناسان بر این باورند که سوخت‌های ای «راه‌حل نهایی» نیستند اما می‌توانند بخشی از پازل بزرگ کاهش انتشار باشند. کاهش قیمت برق تجدیدپذیر عامل کلیدی در موفقیت جهانی این فناوری خواهد بود.

  • نویسنده : ایرانیان تحلیل
  • منبع خبر : ایرنا