آغاز جنگ تعرفه‌های دریایی میان چین و آمریکا
آغاز جنگ تعرفه‌های دریایی میان چین و آمریکا

ایرانیان تحلیل – چین در اقدامی متقابل به سیاست‌های تعرفه‌ای ایالات متحده، از امروز (۱۴ اکتبر) وضع عوارض بندری برای کشتی‌های آمریکایی را آغاز کرد. این تصمیم تازه، مرحله‌ای جدید در رقابت اقتصادی دو قدرت بزرگ جهان در عرصه تجارت دریایی محسوب می‌شود و می‌تواند بر زنجیره تأمین جهانی اثر بگذارد. به گزارش ایرانیان تحلیل،وزارت […]

ایرانیان تحلیل – چین در اقدامی متقابل به سیاست‌های تعرفه‌ای ایالات متحده، از امروز (۱۴ اکتبر) وضع عوارض بندری برای کشتی‌های آمریکایی را آغاز کرد. این تصمیم تازه، مرحله‌ای جدید در رقابت اقتصادی دو قدرت بزرگ جهان در عرصه تجارت دریایی محسوب می‌شود و می‌تواند بر زنجیره تأمین جهانی اثر بگذارد.

به گزارش ایرانیان تحلیل،وزارت حمل‌ونقل چین اعلام کرده است که عوارض بندری جدید برای کشتی‌های آمریکایی از ۴۰۰ یوان به‌ازای هر تن خالص آغاز شده و تا آوریل ۲۰۲۸ به ۱٬۱۲۰ یوان افزایش می‌یابد.

این عوارض شامل تمامی کشتی‌های:با پرچم آمریکا،تحت مالکیت یا ثبت شرکت‌های آمریکایی،یا ساخته‌شده در ایالات متحده می‌شود.

در مقابل، کشتی‌های ساخته‌شده در چین از پرداخت این هزینه‌ها معاف خواهند بود. طبق دستورالعمل جدید، مالکان یا نمایندگان کشتی‌ها باید حداقل هفت روز پیش از ورود به بندر، مشخصات مالکیت را ثبت و عوارض را پرداخت کنند؛ در غیر این صورت عملیات تخلیه و بارگیری متوقف خواهد شد.


تحلیل: رقابت اقتصادی به دریا رسید

کارشناسان معتقدند این اقدام پکن، پاسخی مستقیم به تصمیم دفتر نماینده تجاری آمریکا (USTR) است که پیش‌تر بر کشتی‌های چینی تعرفه وضع کرده بود.

براساس گزارش ایرانیان تحلیل،تحلیل‌ها نشان می‌دهد شرط مالکیت ۲۵ درصد مستقیم یا غیرمستقیم آمریکایی در این قانون، می‌تواند شرکت‌های چندملیتی فهرست‌شده در بورس‌های آمریکا را نیز درگیر کند؛ موضوعی که به‌ویژه برای خطوط کشتیرانی بین‌المللی و شرکت‌های لجستیکی پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت.

این تصمیم، نشانه‌ای از ورود جنگ تجاری پکن و واشنگتن به عرصه حمل‌ونقل دریایی و زنجیره حمل‌و‌نقل جهانی است حوزه‌ای که تاکنون تلاش شده بود. از تنش‌های سیاسی تا حدی دور نگه داشته شود.


آغاز فصل جدیدی از رقابت ژئو‌اقتصادی

اقدام اخیر چین، صرفاً یک پاسخ اقتصادی نیست؛ بلکه نمادی از اراده پکن برای کنترل جریان تجارت جهانی از مسیر دریاها به شمار می‌رود. در مقابل، واشنگتن نیز به‌دنبال افزایش نظارت بر سرمایه‌گذاری و مالکیت خارجی بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل آمریکاست. این کشمکش در درازمدت ممکن است. توازن جدیدی در تجارت جهانی ایجاد کند.

پایان خبر/ایرانیان تحلیل

  • نویسنده : ایرانیان تحلیل
  • منبع خبر : مهر